Les obres del túnel de Tresponts s'adjudicaran a mitjans d'aquest any

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, ha anunciat avui l’adjudicació a mitjans d’any de les obres de construcció del túnel de Tresponts, a la carretera C-14, a Organyà (Alt Urgell). L’actuació, que tindrà un cost aproximat de 48 milions d’euros, es va licitar a finals de desembre i comprèn també l’eixamplament de la calçada en els trams contigus.

Rull ha fet aquest anunci durant la visita a les obres que s’estan duent a terme a la mateixa C-14 de col·locació de xarxes i pantalles dinàmiques en diversos punts d’un tram de prop de 5 quilòmetres, entre les sortides d’Organyà i el nucli de Montant de Tost.

Aquests treballs, amb un cost d’1,5 milions, milloraran la protecció dels talussos i ajudaran a evitar esllavissades o caigudes de pedra a la calçada. Les obres, que s’allargaran durant quatre mesos, comporten talls puntuals del trànsit i talls amb pas alternatiu.

El conseller ha recordat que aquesta col·locació de proteccions “és una actuació d’urgència per garantir la seguretat en el tram més sinuós de la carretera”, una “via de penetració absolutament estratègica cap a l’Alt Pirineu”.

Obra “de país”

No obstant, més enllà d’aquesta obra, “hem de ser capaços de transformar a fons la C-14”, ha assegurat Rull. És amb aquesta voluntat que el Departament impulsa el projecte de condicionament de la carretera amb la construcció del túnel al congost dels Tresponts.

Es tracta, ha dit el titular de Territori i Sostenibilitat, “d’una obra emblemàtica, de país”, per la seva “envergadura econòmica”. Els 48 milions d’euros que requerirà la seva construcció la converteixen “en una de les més importants que executarà la Generalitat en matèria de xarxa viària durant els propers anys”, ha subratllat Rull.

El conseller ha explicat, davant els alcaldes i representants territorials que l’han acompanyat durant la visita, que “adjudicarem les obres a mitjans de 2017 amb l’objectiu d’iniciar les actuacions a finals d’any”. El termini d’execució és de 36 mesos.

Rull ha assegurat que “és un anunci seriós, no genèric” i ha volgut donar un “missatge de rigor” pressupostari. Així, entre el 2018 i el 2019 es preveu una inversió de 15 milions; el 2020, de 20 milions, i el 2021, de 13 milions d’euros.

Comissió de seguiment amb el territori

Atès que “és una obra tan important en un context de migradesa econòmica, no volem que quedi cap dubte de com fem les coses, volem transparència”, ha reblat Rull. És per això que el Departament ha proposat la creació d’una comissió de seguiment dels treballs, que estaria formada per representants del Govern, de les empreses que resultin adjudicatàries de les obres, de la plataforma dels Tresponts i del territori. Així, la integrarien els alcaldes d’Organyà, Fígols, Coll de Nargó i la Seu d’Urgell, juntament amb el president del Consell Comarcal de l’Alt Urgell i del Consell d’Alcaldes.

El projecte, amb detall

L’actuació abastarà un tram de prop de 3 quilòmetres,  entre la sortida del nucli d’Organyà i el túnel existent del Montant del Tost, just abans de la intersecció amb la carretera LV-4001. La calçada s’ampliarà fins als 10 metres d’amplada, amb dos carrils, un per sentit, de 3,5 metres i  vorals d’ 1,5 metres, per millorar la seguretat en tot aquest tram.

La singularitat orogràfica d’aquesta àrea fa difícil l’encaix de l’eixamplament de la plataforma. Per solucionar-ho, s’aprofitarà el costat de la via més proper al riu, i es construiran un mur d’escullera de 100 metres de longitud per 1,5 metres d’ample,  i cinc trams de voladissos de 2 metres d’ample com a màxim, per allargar la secció.

A més, a uns 400 metres de l’inici del tram objecte de l’actuació, a la banda més propera a Organyà, s’eixamplarà la calçada d’un túnel existent de 51,5 metres de longitud, per adaptar-lo a la resta de la plataforma. La nova secció serà de 11,60 metres d’ample per 7,60 metres d’altura.

Un nou túnel d’1,3 km

L’estructura principal de l’obra és un nou túnel d’1,3 quilòmetres de longitud, que es construirà per millorar el traçat de la carretera existent, i evitar el pas per un tram especialment sinuós del congost de Tresponts.

La secció del túnel serà de 12,60 metres d’ample per 7,90 metres d’altura, amb dos carrils de circulació de 3,5 metres d’amplada, un per sentit, una mitjana d’1 metre, voreres d’1,05 metres i vorals d’1,25 metres.

A més, es construiran dues galeries d’evacuació, de 4,10 metres d’ample i 3,80 metres d’altura, amb sortida a la carretera existent que quedarà tancada al trànsit. S’habilitaran sortides des del túnel a la galeria d’emergència cada 250 metres, aproximadament.