Alumnes amb dret a la gratuïtat del servei de transport i menjador obligatori 26-27
Per al proper curs escolar 2026-2027 totes les famílies haureu d’omplir sol·licitud de transport i menjador obligatori instància juny 2026 (pendent de publicar). Aquesta informació facilitada per les famílies es contrastarà amb la informació que es disposa al Registre de dades de l’alumnat (RALC). Cal tenir l’adreça del domicili familiar actualitzada al centre educatiu, cas que no, la consideració de transport i menjador no serà acceptada.
Què heu de fer les famílies?
- Heu d’omplir la sol·licitud: instància juny, i portar-la presencialment al registre del consell comarcal de 9 a 14 hores de dilluns a divendres, o bé, presentar-ho adjunt per seu electrònica: instància juny (pendent de publicar) abans del 15 de juliol (Com fer una tramesa electrònica al consell comarcal)
- Us assignarem una línia i una parada de transport per a tot el curs escolar, si teniu alguna situació de les següents, cal que la reflectiu a la instància i adjuntar la documentació necessària.
- Famílies separades: adreça dels dos progenitors i document que detalli les setmanes amb cada progenitor.
- Renuncia al transport obligatori: marcar casella
- Renuncia al menjador obligatori: marcar casella
Per qualsevol dubte, podeu contactar: ensenyament @ ccau.cat
Amb aquestes dades, disposarem dels alumnes de transport i menjador obligatori de cara al curs vinent (2026-2027). Pel que fa al servei de transport escolar, no es poden fer canvis de línia de transport escolar sense tenir un canvi de domicili. Un alumne té assignada una línia de transport i una parada.
QUI ÉS L’ALUMNAT AMB DRET A TRANSPORT I MENJADOR OBLIGATORI?
El consell comarcal té la delegació de competències en matèria de transport escolar col·lectiu i menjador escolar pel segon cicle d’Educació Infantil, Primària, Secundària i Educació Especial (des de P3 fins 4t ESO) en funció de les demandes presentades pel centres escolars i el que disposa la legislació educativa i el Decret 160 i 161/96, de 14 de maig, i les especificacions del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya, que en l’àmbit de Catalunya regulen el servei de transport i menjador escolar.
La gratuïtat d’aquest servei es preveu exclusivament per als alumnes que, per manca d’oferta del seu nivell educatiu en el municipi de residència, s’escolaritzin en el centre proposat pel Dep. d’Educació de la Generalitat de Catalunya, d’acord a les adscripcions vigents.
El Departament d'Educació no permet que alumnat de les ZERs que estiguin cursant primer cicle d'educació infantil (1 i 2 anys) pugui fer ús del transport escolar. Des del Departament d’Educació ens han informat que després de les reunions amb tots els municipis, AFEs, consell comarcal, ... s’ha determinat el següent mapa escolar d’assignació de centre educatiu que afecta les noves matrícules del curs 2026-2027.
| Municipi on resideix l’alumne | Educació Infantil i primària Nuclis de població i escola de referència | Educació Secundària | |
|---|---|---|---|
Alàs i Cerc | Alàs, Lletó- Escola d’Alàs | INS Joan Brudieu INS La Valira | |
Cabó / Fígols i Alinyà / Organyà | Escola Miret i Sans d’Organyà | ||
| Arsèguel / Cava / Estamariu / Pont de Bar / Seu d’Urgell / Valls de Valira | Escoles de La Seu d’Urgell (inclou Salle*) | ||
| Coll de Nargó | Montanissell – Escola d’Organyà Resta de nuclis – Escola de Coll de Nargó | ||
| Josa i Tuixén / Vansa i Fórnols | Escola de Tuixent | ||
Montferrer i Castellbó | Escola Rosa Campà de Montferrer | ||
Ribera Urgellet i Valls d’Aguilar | Escola Arnau Mir del Pla de St Tirs | ||
| Bassella / Oliana | Escola d’Oliana, excepte Mirambell i Guardiola de Bassella (a Ponts) | Institut d'Oliana | |
| Peramola | Mirambell i Guardiola de Bassella | Institut Ponts |
CONSIDERACIONS ACTUALITZADES CAP A LES FAMÍLIES:
- Tant en el cas del transport com del menjador escolar obligatori, els alumnes hauran de seguir les indicacions que marquin les acompanyants de transport i les monitores de menjador escolar. Aquestes indicacions, seran les que ens marqui la Generalitat de Catalunya, i poden veure’s modificades al llarg del curs escolar. Les indicacions s’aniran exposant a la web del consell comarcal: www.alturgell.cat al banner lateral de Servei de transport i menjador escolar.
- En cas de detectar frau en el domicili real de residència habitual (s’entén la residència habitual on viu l’alumne de dilluns a divendres), no es podrà fer ús del transport i del menjador obligatori. No es pot comunicar dades de residència d’altres familiars, o empadronaments fraudulents.
- Des del curs 2020-2021, l’alumnat només podrà fer ús de la línia i parada de transport assignada, no es permetran canvis. Si teniu alguna necessitat de canvi de parada, cal enviar un mail a: ensenyament@ccau.cat
- En el cas de l’alumnat d’educació infantil i primària, és obligació de la família estar a la parada tant en el moment de sortida i com d’arribada del transport escolar. Es permetrà deixar l’alumne amb una altra família, sempre i quan tinguem una autorització per escrit de la família, amb registre d’entrada al consell comarcal (veure document: Com fer una tramesa electrònica al consell comarcal)
- En el cas de l’alumnat de secundària, es poden omplir les següents autoritzacions a través de la web:
- Autorització per arribar i marxar sol de la parada de bus escolar: https://www.alturgell.cat/autoritzacio-bus
- Autorització per romandre fora del centre educatiu al matí en l’arribada del bus escolar: https://www.alturgell.cat/autoritzacio-centre
- Els dijous el menjador finalitza abans que el transport escolar iniciï la ruta, les famílies que ho considerin poden autoritzar que l’alumne surti del centre educatiu, cas de no autoritzar el monitoratge de menjador està amb aquest alumnat fins a l’inici del servei de transport: https://www.alturgell.cat/autoritzacio-dijous
- En el cas de famílies que estiguin separades, caldrà mirar cada situació, i la tramesa d’aquesta documentació es farà per correu electrònic a ensenyament@ccau.cat :
- Custodia per part d’un dels progenitors: només es podrà fer ús de la línia de transport i la parada assignada.
- Custodia compartida: caldrà que ens comuniquin les residències dels dos progenitors i s’analitzarà el cas de forma individual. També caldrà fer arribar el règim de custodia, per a poder comunicar a la companyia de transport els dies assignats a cada línia de transport. En cas que només pugui ser considerat alumne obligatori per part d’un dels progenitors, es comunicarà al servei de transport i també al servei de menjador escolar.
- En cas de necessitar dues línies de transport escolar, un dels progenitors tindrà la consideració de transport no obligatori (pagament) i haurà de fer la sol·licitud següent instància (pendent de publicar). Es considerarà ruta de transport obligatòria la ruta que estigui a l’adreça de residència del RALC de l’alumne.
- L’alumnat dels municipis: Arsèguel, Cava, Estamariu, Pont de Bar, La Seu d’Urgell, Valls de Valira, com que no tenen centre educatiu d’infantil i primària dins el mateix municipi, i en l’etapa d’infantil i primària tenen assignat tant un centre públic, com concertat. Si durant l’etapa infantil i primària han anat a la Salle, poden continuar a secundària a la Salle, mantenint transport i menjador obligatori (el preu del menjador està considerat obligatori fins al màxim que marca el Departament d’Educació cada curs escolar)*.
Si un alumne d’Arsèguel, Cava, Estamariu, Pont de Bar, La Seu d’Urgell, Valls de Valira, durant l’etapa infantil i primària va a una escola pública, en el canvi a secundària ha de mantenir-se en un institut públic de la Seu d’Urgell. - L’alumnat que iniciï el primer i segon curs de secundaria dels municipis següents: Lles de Cerdanya, Prullans, Martinet i Montellà estan adscrits a INS-ESC Bellver de Cerdanya. L’alumnat que cursa de 3r i 4t ESO matriculat a la Seu d’Urgell, manté la consideració d’obligatoris fins a la finalització dels estudis.
- Escola Sant Esteve Alàs amb alumnat de dins el municipi d’Alàs i Cerc o d’alumnes que estiguin matriculats en aquesta escola d’altres municipis, que alguna de les línies de transport escolar obligatori passi pel seu domicili i també passi en el seu recorregut pel centre educatiu, podrà sol·licitar transport no obligatori, el qual està subjecte a les places vacants de cada línia de transport i no es resol fins a primers de setembre.
- Escola Arnau Mir amb alumnat de dins el municipi de Ribera d’Urgellet o d’alumnes que estiguin matriculats en aquesta escola d’altres municipis, a excepció de Valls d’Aguilar que està considerat obligatori, que alguna de les línies de transport escolar obligatori passi pel seu domicili i també passi en el seu recorregut pel centre educatiu, podrà sol·licitar transport no obligatori, el qual està subjecte a les places vacants de cada línia de transport i no es resol fins a primers de setembre.
- Escola Rosa Campà amb alumnat de dins el municipi de Montferrer i Castellbó, o d’alumnes que estiguin matriculats en aquesta escola d’altres municipis, que alguna de les línies de transport escolar obligatori passi pel seu domicili i també passi en el seu recorregut pel centre educatiu, podrà sol·licitar transport no obligatori, el qual està subjecte a les places vacants de cada línia de transport i no es resol fins a primers de setembre.
- Es podran ampliar més consideracions, o modificar les existents, al llarg de tot el curs escolar.
Normativa reguladora:
- DECRET 160/1996, de 14 de maig, pel qual es regula el servei escolar de menjador als centres docents públics de titularitat del Departament d'Ensenyament.
- DECRET 161/1996, de 14 de maig, pel qual es regula el servei escolar de transport per tal de facilitar el desplaçament de l'alumnat en l'educació obligatòria.
- RESOLUCIÓ EDU/790/2020, de 24 de març, per la qual es determina el preu màxim de la prestació del servei escolar de menjador dels centres educatius de titularitat del Departament d'Educació per al curs 2020-2021 i el preu de l'ajut individual de menjador escolar per a l'alumnat escolaritzat fora del seu municipi de residència en centres educatius privats concertats i municipals, d'acord amb la planificació feta al mapa escolar per al curs escolar 2020-2021.
- RESOLUCIÓ EDF/495/2026, de 23 de febrer, per la qual es fan públics l'establiment de les zones educatives i l'adscripció de centres educatius, sostinguts amb fons públics, dels Serveis Territorials del Departament d'Educació i Formació Professional a l'Alt Pirineu i Aran als efectes del procediment d'admissió d'alumnes (DOGC, núm. 9614, de 7.2.2026)
- DECRET 11/2021, de 16 de febrer, de la programació de l’oferta educativa i del procediment d’admissió en els centres del Servei d’Educació de Catalunya (DOGC, núm. 8344, de 18.2.2021)
- Reglament transport escolar i menjador Alt Urgell
